Paton kurssi

20.1.2015

IMG_0461

Minun kevääni on opiskelujen suhteen alkanut paton eli patologian kurssilla. Siihen kuuluu mikroskooppiharkkoja, luentoja, muutama seminaari ja paljon itsenäistä opiskelua. Opiskelen asioita netissä olevista histologisista näytteistä, luentodioista sekä tämän kurssin oppikirjasta, Robbinsin Basic Pathologista. Opittavaa asiaa siis riittää ihan kylliksi. Tällä kurssilla käydään läpi enemmän sairauksia kuin laki sallii ja samaan syssyyn tietenkin myös niiden syntymekanismit, oireet ja histologinen kuva. Huh.

Ensimmäinen välitentti tästä aiheesta meillä oli jo ennen joulua, ja se on onneksi kirkkaasti läpäisty. Vielä edessä häämöttävät sekä lopputentti että mikroskooppitentti. Näihin kumpaankin on onneksi vielä reilu kuukausi aikaa, joten eiköhän tästä selvitä kun on aina ennenkin selvitty :D. Läheskään kaikkia asioita en varmastikaan onnistu tämän kurssin aikana todella sisäistämään, mutta olen ymmärtänyt, että niitä tullaan vielä opiskeluputken aikana kertaamaan. Jotenkin minua vaan aina lohduttaa se ajatus, että kyllä muutkin on tämän läpi käyneet. 

Asioiden pikku hiljaa opiskelu sopii minulle kaikkein parhaiten. Kun olen kurssin aikana vähitellen kerrannut ja opiskellut tenttiin tulevia asioita, eivät muutama tenttiä edeltävä päivä olekaan yhtä kärsimystä (tämä pelko on jotain perua lukiosta, i'm sure). Koko ajan on kuitenkin vähän epätietoinen olo siitä, että kuinka hyvin minun nyt todellisuudessa kuuluisi tämä homma osata. Että jollen nyt opi näitä kaikkia oirekuvia ja sairauksien nimiä niin olenko sitten aivan helisemässä klinikassa. Ööö...

Tänä keväänä meillä on luvassa myös epidemiologiaa, statistiikkaa, itselläni ehkäpä muutama kardiovaskulaaripolun valinnaiskurssi sekä farmakologian kurssi, jossa kuulemani mukaan riittää vielä enemmän haastetta :D. Onneksi tässä nyt kuitenkin valmistaudutaan tulvaisuutta varten, joten opiskeluun käytetty työ ei todellakaan ole turhaa, kuten se joskus lukiossa saattoi tuntua olevan.

Tuossa pinkissä laatikossa kuvien taka-alalla minulla on muuten Fazerinoja piilossa siltä varalta, ettei opiskelu aina maistukaan, heh. ;)

IMG_0460IMG_0457 IMG_0455-2

Lähetä kommentti

Copyright © BLUE ZONE
Design by Fearne